Juhannusjuhlassa ei taida olla mitään odottamisen arvoista. Kauhea homma on aina miettiä, mitä sitä joisi, söisi ja minne menisi Juhannuksen viettoon.

Onneksi on nyt selvät sävelet. Minä lähden Lärvätsaloon. Vielä en tiedä, kauanko siellä viihdyn. Päivä tai kaksi voipi mennä. Olutta, siideriä ja lonkeroa evääksi ja vähän makkaraa. Höysteeksi jotain salaatin tynkää, jottei keripukki tiputtaisi hampaita suusta.

Lärvätsalossa juodaan paljon. Se on varma. Tässä mietinkin, minkä sortin humalatila sieltä pullosta putkahtaa. Toivottavasti tulee reipas kertakänni. Sellainen keskustelevainen. Eikä mikään jankkakänni ikuisesti pyörivällä ääninauhalla... Rähinäkännikin saisi pysyä poissa.

Joskus ennen vanhaan kossupullosta näki suoraan, minkälaista kossua pullossa tuli ulos. Jos pullonpohjaa reunustavassa tunnuksessa numeroiden seassa oli k-kirjain, niin sai juotavaksi keskusteluviinaa, jos taas R-kirjain, niin sai ikävä kyllä rähinäviinaa.

Tiukkaa viinaa, kun harvoin enää juon, niin en tiedä, vieläkö Oy Altia Ab on jatkanut vanhan ja vakaan Oy Alko Ab:n valistukseen perustuvaa linjaa. Vai onko informatiiviset koodit poistettu pullon pohjaa kiertämästä.

Tehokkuusvaatimukset pilaa aina kaiken. Se on nähty. Esimerkiksi otan vaihteeksi Kossun. Kossun virallinen nimi on aina vaan tehokkuuden nimissä lyhentynyt. Alussa myytiin ”Koskenkorvan viinaa”. Seuraavaksi sitä kaupattiin ”Koskenkorvan viina” nimellä. Nykyään kossu on enää ”Koskenkorva viina”. Miksi kaikki pyhät asiat pitää aina pilata jonninjoutavuuksilla? ”Koskenkorvan viinaa” olisi vieläkin kiva kitata.

Europellet, nuo Jumalan hylkäämät direktiivimaakarit, ovat tehneet kossustakin vodkaa. Direktiivin mukaan yli 37,5 prosenttia alkoholia sisältävä maustamaton viina on votkaa ja se pitää mainita pullon etiketissä. Enpä ole tarkistanut, mitä uudessa direktiivin mukaisessa kossussa lukee. Tiukkaviina ei enää niin hirveästi houkuttele. Ja sitä paitsi tiukkapipoisempien mielestä Kossuun sekoitettu sokeri tekee juomasta maustettua. Niinpä niin.

Lopuksi tähän vielä maailmanlopun enteet. Lähtölaskenta on jo alkanut. Alkon myydyin tuotemerkki on ollut vuodesta 2005 lähtien Lonkku. Kossupullon kuninkuus on mennyttä aikaa.

Juhannus on juhlista jaloin. Se on reilu kaatokännijuhla. ”Ei, jyrkkä ei tissuttelulle.”, on juhannuksen jylhä motto